درد رشد

The flight

The flight in horizon with request wings and lover heart...

درد رشد

زحمات خانوادگی

بزرگ ترين دردسر رشد، نظريه های احمقانه خويشاوندان شماست. آن ها هر سال عيد، به طور ناگهانیدر خانه شما ظاهر می شوند، برای اين كه شما را از نوك سر تا انگشت پا برانداز كنند و بلند بگويند:«بزرگ نشدی!» در اين حالت، بهترين كار اين است كه غمگين به نظر برسيد و بگوييد:«شما پير نشديد؟!»

راه دوم- ساكت باشيد وگرنه عيدی و هديه نخواهيد گرفت!

 

1-  شما هميشه با يك سرعت رشد نمی كنيد. در دو سال اوّل زندگی، سريع تر رشد می كنيد. بعد از آن تا سنّ ده سالگی سرعت رشد شما ثابت میشود. بعد از آن دوباره در سنين نوجوانی زياد می شوند.

2-  همان طور كه رشد می كنيد، نسبت های بدن شما تغيير می كند. برای مثال سر يك نوزاد 25 درصد كل قدّ اوست. امّا در يك فرد بالغ، سر فقط 5/12 درصد از بلندی بدن را تشكيل می دهد.

خوشبختانه اين اتّفاق ها درخ می دهد؛ وگرنه شما خيلی عجيب و غريب به نظر می آمديد. شما كه يك سر غول پيكر را دوست نداريد؟

 

سرعت رشد شما تحت تاثير رژيم غذايی است. اگر به ميزان متعادل و طبيعی غذا بخوريد رشد خواهيد كرد.سلامتی عامل مهمّی در رشد است. بعضی از بيماری های استخوانی رشد مناسب افراد را متوقّف می كنند.

سرعت رشد شما به وسيله ی هورمونی كه در مغز ترشح می شود، كنترل می شود.

امّا يك هورمون دقيقا چيست؟

پرونده ی هورمون های ترسناك

نام: هورمون ها

مكان: به وسيله ی غده ها در قسمت های مختلف بدن ساخته می شوند.

خواص مفيد: باعث ايجاد تغييراتی در بدن می شوند. برای مثال بعضی هورمون ها باعث تغييراتی در ظاهر نوجوانان می شوند.

ويژگی های شگفت انگيز: «كورتيزول»كه توسّط غدّه فوق كليه ساخته می شوند، شبيه به يك ساعت زنگ دار شيميايی است كه شما را از خواب بيدار می كند!

هيپوفيز هورمونی می سازد كه به بدن دستور می دهد رشد كند! هورمون رشد، وارد سلول و هسته می شود و با ژن ها ملاقات می كند.هورمون به ژن ها می گويد كه سلول را وادار به رشد و تقسيم كنند.غده ی هيپوفيز در زير مغز جای دارد و بر ناحيه ی غضروفی دو ير استخوان های دراز تاثير می گذارد و با استخوان سازی بر طول قد می افزايد.بلندی بيش از حد قامت،حاصل ترشح زياد هورمون رشد(سوماتروپ)، از غده ی هيپوفيز است.

ژن

به قسمت های مولكول DNA گفته می شود.در بدن انسال 46 كروموزم وجود دارد كه ژن در آن ها يافت میشود.آن ها كد های شيميايی دارند كه به بدن میگويند به چه شكلی باشند.اين كدها مقدار بسيار زيادی حروف را ذخيره می كنند. اگر فقط كد يك سلول را به حروف بنويسيد كه به اندازه ی كلمات اين جا باشد، درازی آن 000 10 كيلومتر خواهد شد!

به وجود آمدن نوزاد

ارتباط  ميان يك نسل و نسل بعدی از راه سلول های جنسی برقرار می شود. دو سلول جنسي نر(اسپرم كه به وسيله ی بيضه ساخته می شود) و ماده(تخمك كه به وسيله ی تخمدان ساخته می شود) با هم تركيب می شوند(لقاح) و باعث به وجود آمدن سلول تخم می شوند.

در سلول جنسی ماده مقدار سيتوپلاسم زياد است، اما بيش تر سلول جنسی نر هسته است و مقدار سيتوپلاسم اين سلول بسيار كم است.به علاوه اسپرم برخلاف تخمك می تواند حركت كند.

تغذيه ی جنين در چند روز اوّل كه هنوز ارتباطش با جفت برقرار نشده، از طريق سيتوپلاسم تخمك است.

سلول تخم به دوسلول تقسيم می شود و هر يك از آن ها به دو سلول تقسيم می شود. بنابر اين تعداد سلول ها افزايش می يابد8،4،2و... . ماهيچه ها، استخوان ها، دندان ها، مغز، كبدو... ساخته می شود.اين عمليات تا زمانی كه توده كوچك سلولی به يك نوزاد واقعی تبديل شود، ادامه دارد. يك انسان شگفت انگيز كوچك و كامل

دوره رشد كودك

1-               238 روز قبل از تولّد، وزن جنين 5 ميليون بار زياد می شود.(خوشبختانه اين روزها شما با چنين سرعتی وزن اضافه نمی كنيد!)

2-               در طول اين مدّت، جنين در داخل رحم مادرش در يك استخر پر از نمك، شادمانه شناور است. او پشتك می زند و حتّی با رناخن هايش خودش را پنجول می كشد.

3-               جنين از طريق لوله ای به نام بند ناف تغذيه می كند كه از سوراخ نافش عبور می كند.

4-               كودكان قبل از اين كه به دنيا بيايند، در يك مرحله با موهای ظريف پوشانده می شوند.

5-               كودك به دنيا نيامده در پاسخ به صدا ها ی بلند لگد می زند.

6-               كودكان بيشتر از بزرگسالان می خوابند و رويا می بينند.                                                                   

 

 



نظرات شما عزیزان:

amir
ساعت20:07---30 ارديبهشت 1390
سلام یاسمن...
وبلاگ خوبی داری استفاده کردم.اگه دوست داشتی وبلاگم رو با عنوان برج موزیک لینک کن و تو نظرات وبلاگم بگو چه عنوانی رو دوست داری تا منم لینکت کنم.
موفق باشی...
borjmusic.loxblog.com


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:,ساعت 17:48 توسط Yasaman| |

Design By : Night Melody